DEVELOPMENT OF COHERENT SPEECH IN CHILDREN WITH DELAY IN MENTAL DEVELOPMENT USING TABLE GAMES
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.6.11Keywords:
speech, coherent speech, junior classes pupils, delay in mental development, table gamesAbstract
Scientific article analyzed peculiarity of using table games as method of development of coherent speech in junior classes pupils with delay in mental development. Modernization of educational system of Ukraine, change its guides for individual development of pupils with special educational needs, for formation its intellectual potential and ensuring of psychological comfort, requires changes in modern educational system. Due to increased requirements to social education actual problem is improving educational system and education of children with delay in mental development. Quality of school education and formation of future pupil’s personality depends contents preparation of this children’s category and how it will improve. It’s done theoretical analysis of psychological researches of problem speech in progress younger schoolchildren with delay in mental development, revealed influence of corrective classes with table games of spoken genre for development coherent thinking in junior classes pupils with delay in mental development. Scientific novelty obtained results is that at first discovered that using table games helps development of coherent speech in junior classes pupils with delay in mental development. Practical meaning is that with substation of theoretical provision was developed psychological and pedagogical recommendations for psychologies and teachers of questions implementation table games of spoken genre in corrective and development work. Table games selected of spoken genre (or rules of game was adapted for opportunities and specifics children of such category), which can use on corrective classes with pupil of first form with delay in mental development for development of coherent speech. Based on obtained results of forming and control experiment was developed psychological and pedagogical recommendations with organization and realization of table games of spoken genre directed on forming and develop coherent speech in junior classes pupils with delay in mental development.
References
Ватаманюк Г. П. Ігрові технології як засіб розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. Вип. 19. Т. 3. С. 85–86.
Гріньова О. М., Терещенко Л. А. Дитяча психодіагностика: навчально-методичний посібник. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2015. 227 с.
Данілова Н. Р., Давидюк Т. В. Гра як засіб формування іншомовної комунікативної компетенції дошкільників. Актуальні проблеми філології та методики викладання гуманітарних дисциплін: Збірник наукових праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2019. С. 70–72.
Дорожко І. І., Малихіна О. Є., Туріщева Л. В. Шкільний психолог в умовах НУШ. Професійний су провід початкової ланки освіти. Х. : ВГ «Основа», 2020. 144 с. (Серія «Психологічна служба школи»).
Калмикова Л. О. Формування мовленнєвих умінь і навичок у дітей: психолінгвістичний та лінгвометодичний аспекти : навч. посіб. для студ. ВНЗ. Київ : НМЦВО, 2003. 320 с.
Карпенко Н. В. Діагностика психічного розвитку дитини в роботі педагога (вчителя, вихователя) : навч. посібник. Київ : Каравела, 2008. 192 с.
Кобильченко В., Омельченко І. Спеціальна психологія. ВЦ Академія. 2020. 224 с.
Колтунова С. Розвиток мовленнєвого спілкування дошкільнят через дидактичну гру. URL: https://www.slideshare.net/Svitlana_Koltunova/ss-57008795 (дата звернення: 27.12.2021)
Кравченко А.І., Цатурова Е.Ю. Теоретичні засади зв’язного мовлення в дітей із затримкою психічного розвитку. Сучасі проблеми логопедії та реабілітації. 2016 р. С. 108–110.
Крутій К. Л. Розвиваємо у дітей мовлення, інтелект і здібності. Запоріжжя : ТОВ «Ліпс ЛТД», 2016. С. 76.
Куцолапська А. М. Психокоригувальні вправи з дітьми із затримкою психічного розвитку. Дитина з особливими потребами. 2016. № 1. С. 10−15.
Оліферчук Т. В. Сучасні підходи до розвитку мовлення дітей дошкільного віку. URL: http://cetext.ru/tavrijsekij.html?page=6# (дата звернення: 05.01.2022)
Омельченко І. М. Технологія формування хронотопу комунікативної діяльності у дітей із затримкою психічного розвитку. Особлива дитина: навчання і виховання. 2015. № 2. С. 59−66.
Піроженко Т. О. Комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника. Тернопіль: Мандрівець, 2010. 152 с.
Савінова Н. В. Гра як засіб корекції та формування нормативного мовлення у дітей. Гуманітарний вісник ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди”. 2014. Вип. 31, Том I (9): Київ : Гнозис, 2014. С. 263–268.
Сак Т. В. Психолого-педагогічна типологія затримки психічного розвитку та її реалізація в організації корекційного навчання. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 19. 2017. Вип. 33. С. 164–169.
Стахова Л. Л. Логопедична робота з дітьми дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали VIІ Всеукр. заочн. наук.-практ. конф. (15 лют. 2018 р., м. Суми). Суми, 2018. С. 125–128.
Ткачук Т. А. Особливості корекції затримок психічного розвитку дітей. Практична психологія в інклюзивному середовищі : матеріали І Всеукр. наук. інтернет-конф. (м. Переяслав-Хмельницький, 21 лют. 2019 р.). ПереяславХмельницький, 2019. С. 109–115.
Туріщева Л.В., Ткаченко І.В. Настільні ігри як умова соціалізації школярів з порушенням мовлення. Харківський осінній марафон психотехнологій : матеріали ІІІ міжрегіон. наук.-практ. конф., Харків, 26 жовт. 2019 р. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків : Діса плюс, 2019. С. 209–211.
Федорова Н., Іванова І. Формування зв’язного мовлення у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку засобами художніх творів. Актуальні проблеми дошкільної та спеціальної освіти: мтаріали ІІІ Міжнародних педагогічних витань памяті професора Т.І. Поніманської Рівне, 2020. С. 256–258.