DEVELOPMENT OF SOFT SKILLS IN ADOLESCENTS WITH HEARING IMPAIRMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.1.22Keywords:
soft skills, adolescent with hearing impairment, board game, communication skills, leadership skills, teamwork, independence, emotional intelligence, observation, critical thinkingAbstract
The article deals with the problems of soft skills development in adolescents with hearing impairment. The approaches to the concept of soft skills in the national science are analyzed, an overview of the formation of soft skills at different age stages is presented, and attention is paid to the methods of forming soft skills. The experimental part presents an experiment with adolescents with hearing impairment to determine the main components of soft skills, namely: the level of development of emotional intelligence, communication skills, teamwork, leadership skills, development of critical thinking, and independence. Methods of learning soft skills were analyzed: observation method, conversation method, testing methods. The results of the experiment indicate the need for formation soft skills The article presents an author's program aimed at developing soft skills in adolescents with hearing impairment, which includes the use of different types of board games: logic, strategic and cooperative. The author's program consists of 30 classes, which have the same structure: introduction (aimed at creating an atmosphere of trust, goodwill and acceptance of each other by the participants); the main part (acquaintance and organization of the board game); the final part (relaxation, summing up). The authors pay special attention to the psychological and pedagogical possibilities of modern board games. The features of each type of game are shown, and their correctional and developmental capabilities are analyzed. Psychological and pedagogical recommendations for teachers and parents raising children with speech impairment on the organization and conduct of board games as a condition for the development of soft skills are formulated. The obtained results indicate that the use of board games in corrective and developmental work contributes to the development of soft skills in teenagers with hearing impairment.
References
Василенко О., Корчак І. Формування у студентів-психологів «Soft skills» як чинник їх успішної майбутньої професійної діяльності. Psychology Travelogs. 2021. № 2. С. 17–24. DOI: https://doi.org/10.31891/PT-2021-2-2.
Дорожко І., Малихіна О., Туріщева Л. Шкільний психолог в умовах НУШ. Професійний супровід початкової ланки освіти : навч.-метод. посіб. Харків : ВГ «Основа», 2020. С. 113–120.
Жовнич О.В, Стахова І. А. Діагностика розвитку soft-skills дітей молодшого шкільного віку. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 51. Том 1. С. 76‑79. DOI: https://doi.org/10.32782/26636085/2022/51.1.14
Коваль К.О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162–167.
Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвiд формування «soft-skills». Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 27. том 3. C. 133–145. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203686
Любченко Н. В. Soft skills ta hard skills керівника закладу загальної середньої освіти в контексті компетентнісного підходу у післядипломній освіті менеджерів. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2022. Вип. 22 (51). С. 41–68. DOI: https://doi.org/10.32405/2218-7650-2022-22(51)-41-68
Мозгова Г. В., Євтушенко В. А., Мозгова А. Д. Формування soft skills фахівця в галузі маркетингу на основі компетентнісного підходу. Економіка та суспільство. 2020. Вип. № 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-40.
Наход С. А. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій». Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. № 63. С. 131–135.
Смолянко Ю., Ігнатенко А. Розвиток soft skills у дітей старшого дошкільного віку. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2021. № 6. С. 15–21.
Тілікіна Н. В. Навички ХХІ століття та умови їх формування і розвитку для молоді. URL: http://surl.li/bevov. (дата звернення: 18.01.2024).
Туріщева Л., Дорожко І., Малихіна О. Бібліотерапія як засіб розвитку соціального інтелекту в учнів з особливими потребами. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матеріали міжнар. наук. конф. (м. Харків, 22–23 листоп. 2023 р.). Харків, 2023. Ч. 1. С. 152–153.