PSYCHOLOGICAL PLATFORM OF MODERATION » AS AN EFFECTIVE TECHNOLOGY OF GROUP CONSULTING
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.18Keywords:
moderation, mediation, facilitation, technology, system approach, symptomatic behavior.Abstract
The article is devoted to the presentation of the technology of group consulting in the practice of school psychologists. The presented author's development "Psychological platform of moderation" allows to organize constructive interaction of the student with family and educational system for the joint decision of actual problems connected with their functioning. Moderation technology is based on a systematic approach, contains clear stages of interaction with participants in the consultation process, is based on the technique of asking circular questions. It is based on a scientifically sound thesis: any problem (symptomatic behavior of a child) is not exclusively a characteristic of the individual, but arises in the process of interaction between people. Therefore, it is necessary to involve in psychological work with the student not only the child, but also the environment that produces "problematic behavior" of the student. The purpose of technology is to help solve problems related to the unconstructive behavior of the child in family and school systems, by transforming the relationship from "subject-object" to "subject-subject". The technology is aimed at solving problem situations of school-age children, provides from 1 to 3 group meetings, each of which consists of 4 stages and has its own functional load: 1 meeting – diagnosis of the problem; 2nd meeting – factor analysis of the problem; 3rd meeting – initial testing of alternative solutions. Clearly technological work of a psychologist allows not only to make an effective impact on a particular situation, but in general can increase the responsibility of each participant in the moderation process.
References
Білик Н. М. Медіація як соціально-педагогічна технологія вирішення конфліктів у школі. Педагогічні науки: збірник наукових праць. 2016. Вип. LXIX. Том 3. С. 26-30.
Кондрашихіна О. А. Формування здатності до фасилітативних впливів у майбутніх практичних психологів. Дис. канд. психол. наук: 19.00.07. К. 2004. 188 с.
Лях Т. Л., Спіріна Т. П. Медіація як соціальна технологія посередництва у конфліктних ситуаціях. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевчена: зб.наук. праць. 2015. № 2 (291). Сер. Педагогічні науки. Ч. 1. С. 37-47.
Психолог у НУШ: радісно та впевнено руш! Путівник психолога в Новій українській школі / Заг. ред. Є. В. Афоніна, О. О. Заріцький, Н. В. Міщенко. Краматорськ : Витоки, 2018. 250 с.
Психологічні технології ефективного функціонування та розвитку особистості : монографія. За ред. : С. Д. Максименка, С. Б. Кузікової, В. Л. Зливкова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 540 с.
Седих К. В. Системна модерація в закладах освіти як засіб виходу з кризових ситуацій. Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С. Д. Максименка, С. Б. Кузікової, В. Л. Зливкова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. С. 474-496.
Трубник, І. В., & Коношенко, О. С. (2022). Розвиток комунікативних навичок майбутніх фахівців соціальної сфери засобами технології модерації. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. (1(349) Ч.1), С. 104–111.
Bertalanffy L. von. General System Theory – A Critical Review. General Systems. Vol. VII. 1962. P. 1–20.
Satir, V.. Conjoint family therapy (3rd ). Palo Alto: Science and Behavior Books, 1983. 289 р.