«ПСИХОЛОГІЧНА ПЛАТФОРМА МОДЕРАЦІЇ» ЯК ДІЄВА ТЕХНОЛОГІЯ ГРУПОВОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.18Ключові слова:
модерація, медіація, фасилітація, технологія, системний підхід, симптоматична поведінка.Анотація
Стаття присвячена презентації технологізації групового консультувння у практиці шкільного психолога. Представлена авторська розробка «Психологічна платформа модерації» дозволяє психологу організовувати констурктивну взаємодію школяра з сімейною та освітньою системою для спільного вирішення актуальних проблем, повязаних з їхнім функціонуванням. Технологія модерації побудована на засадах системного підходу, містить чіткі етапи взаємодії з учасниками консультативного процессу, базується на техніці постановки циркулярних запитань. В її основі науково-обргунтована теза: будь-яка проблема (симптоматична поведінка дитини) не є виключно характеристикою особистості, а виникає саме у процесі взаємодії між людьми. У зв’язку з цим, до психологічної роботи варто залучати не тільки саму дитину, а й оточення, комунікація з яким продукує «проблемну поведінку» учня. Мета технології – сприяти розв’язанню проблем, які пов’язані з неконструктивною поведінкою дитини в системах сім’ї та школи, шляхом трансформації взаємин із «суб’єкт – об’єктних» у «суб’єкт – суб’єктні». Технологія спрямована на вирішення проблемних ситуацій дітей шкільного віку, передбачає від 1 до 3 групових зустрічей, кожна з яких складається з 4 етапів і має своє функціональне навантаження: перша зустріч – діагностика проблеми; друга зустріч – факторний аналіз проблеми; третя зустріч – первинна апробація альтернативних шляхів розв’язання проблеми. Чітко технологізована робота психолога дозволяє не тільки здійснити ефективний вплив на якусь конкретну ситуацію, а загалом спроможна підвищити відповідальність кожного учасника процесу модерації.
Посилання
Білик Н. М. Медіація як соціально-педагогічна технологія вирішення конфліктів у школі. Педагогічні науки: збірник наукових праць. 2016. Вип. LXIX. Том 3. С. 26-30.
Кондрашихіна О. А. Формування здатності до фасилітативних впливів у майбутніх практичних психологів. Дис. канд. психол. наук: 19.00.07. К. 2004. 188 с.
Лях Т. Л., Спіріна Т. П. Медіація як соціальна технологія посередництва у конфліктних ситуаціях. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевчена: зб.наук. праць. 2015. № 2 (291). Сер. Педагогічні науки. Ч. 1. С. 37-47.
Психолог у НУШ: радісно та впевнено руш! Путівник психолога в Новій українській школі / Заг. ред. Є. В. Афоніна, О. О. Заріцький, Н. В. Міщенко. Краматорськ : Витоки, 2018. 250 с.
Психологічні технології ефективного функціонування та розвитку особистості : монографія. За ред. : С. Д. Максименка, С. Б. Кузікової, В. Л. Зливкова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 540 с.
Седих К. В. Системна модерація в закладах освіти як засіб виходу з кризових ситуацій. Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С. Д. Максименка, С. Б. Кузікової, В. Л. Зливкова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. С. 474-496.
Трубник, І. В., & Коношенко, О. С. (2022). Розвиток комунікативних навичок майбутніх фахівців соціальної сфери засобами технології модерації. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2022. (1(349) Ч.1), С. 104–111.
Bertalanffy L. von. General System Theory – A Critical Review. General Systems. Vol. VII. 1962. P. 1–20.
Satir, V.. Conjoint family therapy (3rd ). Palo Alto: Science and Behavior Books, 1983. 289 р.