FEATURES OF THE SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF ADOLESCENTS WITH DISORDERS OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.16Keywords:
socio-psychological competence, adolescents with disorders of intellectual development, social situation of development, personal sphere, socializationAbstract
The article presents the results of a theoretical-empirical study of the social-psychological competence of adolescents with intellectual disabilities. The analysis of various aspects of the social and psychological competence of adolescents with intellectual disabilities, presented in the works of Ukrainian scientists, allows us to identify the main directions of research: formation of the ability to effectively interact with others, the ability to enter into relationships and solve interpersonal problems, predict the consequences of communication situations, empathic and predicative competences, mastery of self-regulation methods and simple communication techniques, confident behavior skills, etc. Despite the different approaches of modern Ukrainian scientists to the study of the social-psychological competence of adolescents with intellectual disabilities, the only recognition remains the general focus of the social-psychological competence of children with special educational needs: on the effectiveness of social interaction, the ability to enter into relationships and solve interpersonal problems. Based on this, a functional and productive approach to the study of the social and psychological competence of adolescents with intellectual disabilities, built on the principles of connection with real life situations; studying social and psychological competence in a group and in the process of joint interaction; reliance on the adolescent's personal qualities and his emotional response to communicative situations. The relationship between the important components of social-psychological competence, which include: the leading agents of socialization of a teenager with intellectual disability, the subjective significance of life events, surrounding people and relationships with them, and the system of value relations for a teenager with intellectual disability, was empirically investigated. The pictorial projective technique showed that the weak expression of indicators of hostility and depression in adolescents with intellectual disabilities create a positive basis for the formation of social and psychological competence. Difficulties in communication correspond to anxiety and appear against the background of a pronounced inferiority complex.
References
Бех І.Д. Особистісно-орієнтоване виховання: шляхи реалізації. Рідна школа. 2000. № 1. С. 10-13.
Ван Джун, Будіянський М.Ф. Соціалізація як психологічне підгрунтя самосприйняття сучасного підлітка. Науковий вісник ПДПУ ім. К.Д. Ушинського. 2008. № 1−2. С. 191-195.
Галецька Ю. Програма формування соціально-побутових навичок у дітей з помірним та тяжким ступенем інтелектуального порушення. Актуальні питання корекційної освіти. Випуск №15. 2020. С 106-112.
Засенко В., Прохоренко Л. «Особливі діти» в умовах особливого навчального року. Вісник національної академії педагогічних наук України. Том 2. № 2 (2020). С. 1-6.
Ніколаєва І.О. Суб’єкт соціальної ситуації розвитку особистості (на прикладі підліткового віку): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.05 «Соціальна психологія». К., 2004. 20 с.
Носенко Е.Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість особистості. Психологія і суспільство. 2004. № 4. С. 95-110.
Романишин І.М. Формування моральних відносин підлітків в умовах мікро соціуму : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Тернопіль, 2002. 9 с.
Соколова Г. Б., Кравець Ю. О. Деякі аспекти соціально-психологічної компетентності як умови залучення підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку до соціального простору. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. Вип. 1. С. 140–143.
Утьосов, Я. А., Утьосова О. І. Спеціальна методика дослідження основних показників сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Київ:, 2021. Вип. 41. С. 107-114.