ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Т. А. Яновська Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
  • Н. О. Гончарова Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
  • А. С. Харченко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.27

Ключові слова:

гендер, гендерні особливості, свідомість, екологічна свідомість, компоненти екологічної свідомості: когнітивний, емоційний та поведінковий, домінуюча екологічна установка, молодші школярі

Анотація

Дана стаття присвячена теоретичному і практичному обґрунтуванню процесу дослідження гендерних особливостей екологічної свідомості молодших школярів, зокрема підходів до його трактування, основних напрямків у формуванні суб’єктивного сприйняття навколишнього середовища, форм прояву екологічної свідомості, її структури та основних компонентів. Характеризується сутність поняття «екологічна свідомість» у психологічній літературі. Наголошується, що екологічна свідомість являє собою відображення людиною способу свого ставлення до природи в формах поняття, судження, закону, теорії, наукової думки та при цьому спрямоване на забезпечення її життєво-необхідних екологічних умов існування, збереження й удосконалення її екологічного простору. Вважається, що засвоєння екологічних знань поєднується із глибокими емоційними переживаннями індивіда, сприяє формуванню й становленню його екологічних переконань, поглядів та уявлень як вирішального компоненту екологічної відповідальності. Тобто, екологічна свідомість визначається як акт свідомості, виражений у поєднанні екологічних знань та відповідних почуттів, коли засвоєні людиною екологічні норми одночасно стають нормами її поведінки у відношенні до природи. Розглянуто особливості розвитку екологічної свідомості учнів початкових класів, яка є певним рівнем свідомості дитини, що містить психічні здатності щодо забезпечення її включення у процес регуляції та саморегуляції діяльності, орієнтації та самоорієнтації в оточуючому просторі, а також оволодіння дитиною соціальними та культурними стереотипами, спрямованими на збереження природного середовища, вивчення природних взаємозв’язків. Проаналізовано роль ґендеру в розвитку екологічної свідомості молодших школярів, який розглядається як соціальний конструкт, що містить ряд параметрів за допомогою яких визначається статус людини у соціумі. Аналізуються методичні основи емпіричного дослідження ґендерних особливостей екологічної свідомості молодших школярів: вивчення ставлення до екологічних проблем, визначення домінуючої установки в ставленні до природи, діагностика рівня розвитку інтенсивності суб’єктивного ставлення до природи непрагматичної модальності та його структури. Даний психодіагностичний комплекс методик відповідає специфіці досліджуваного явища і дозволяє розкрити різноманітні аспекти дослідження ґендерних особливостей екологічної свідомості учнів молодшого шкільного віку. Проаналізовано організацію емпіричного дослідження і результати психодіагностики ґендерних особливостей екологічної свідомості молодших школярів: аналіз особливостей ставлення молодших школярів до екологічних проблем; аналіз домінуючої екологічної установки молодших школярів в ставленні до природи; характеристика компонентів інтенсивності суб’єктивного ставлення молодших школярів до природи.

Посилання

Бацилєва О., Пузь І. Прикладні аспекти психології: екологічна психологія для здобувачів вищої освіти освітньої програми «Психологія»: навч. посіб. Вінниця, 2019. 195 с.

Ваганова Н. Когнітивно-перцептивні особливості конструювання образу світу в старшому дошкільному віці. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Житомир: «Вид-во ЖДУ ім. І. Франка», 2018. Випуск Том VІІ. Екологічна психологія. С. 40–47.

Грошовенко О. Формування екогуманістичної позиції молодшого школяра в умовах шкільного навчання. Молодий учений. 2018. № 1. С. 283–288.

Екологічна психологія: хрестоматія. За ред. Ю. М. Швалба. Київ. Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2018. 224 с.

Журавльова Л., Можаровська Т. Психологічне сприяння розвитку екологічної свідомості особистості підліткового віку. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018. № 2. С. 125–135.

Кононова М., Беседа П. Особливості формування екопсихологічної культури молодшого школяра. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IX (96), 181, 2021, P. 61–64.

Лисянська Т., Бєлоусова Н. Поняття «екологічної свідомості» у сучасному психологічному просторі. Psychological journal. Vol. 6. Is. 7. 2020. С. 114–123.

Падалка Р. Психологічні особливості розвитку екологічної свідомості молодшого школяра: Автореф. … канд. пед. наук: 19.00.07. К.: 2018. 22 с.

Руденок А. Форми та методи розвитку екологічної свідомості у молодших школярів. Український психолого-педагогічний науковий збірник. № 15 (15) грудень 2018. С. 146–152.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Яновська, Т. А., Гончарова, Н. О., & Харченко, А. С. (2025). ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 154-158. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2025.2.27

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають