ПРОБЛЕМА ДОСЛІДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО СТРЕСУ У СУЧАСНИХ НАУКОВИХ ПІДХОДАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.17Ключові слова:
стрес, психологічний стрес, інформаційний стрес, інформаційне перенавантаження, стійкість до стресуАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми дослідження інформаційного стресу у сучасних наукових підходах. Визначено поняття «стрес» на основі розгляду основних концепцій науковців. Поняття стресу у загальному визначається як неспецифічна реакція індивіда на різноманітні подразники. Дана реакція може бути спричинена негативними та позитивними подіями, які виникають у несприятливих, складних та повсякденних обставинах. Важливе значення у виникненні та протіканні стресу займає індивідуальна реакція особистості, а саме її індивідуально-психологічні особливості. З’ясовано, що під дією значних інформаційних перенавантажень, неможливістю людини їх проаналізувати та усвідомити може виникнути інформаційний стрес. Неконтрольована кількість інформаційних потоків може мати негативні наслідки для особистості. Виникнення інформаційного стресу спричинено дією різноманітних факторів. Виділяють такі основні чинники як щоденні інформаційні перенавантаження із недостатністю часу на її усвідомлення або неможливість отримати значиму для людини інформацію, непередбачуваність різного роду подій та нездатність контролювати ситуацію, недостатня диференціація контенту з інформаційних потоків. Важливим фактором також є індивідуальна оцінка людиною значущості інформації, яка надходить із різних джерел. Додатковий фактор у виникненні інформаційного стресу є загострення уваги на психотравмуючій інформації. Встановлено основні способи протистояння впливу інформаційного перенавантаження та шляхи подолання інформаційного стресу. Виділяють два основні напрямки такі як профілактичний та терапевтичний. Перший спрямований на попередження виникнення стресу, другий більше направлений на нейтралізацію наявного стресу. Проте чітких меж між зазначеними напрямками немає. У цілому способи подолання стресу спрямовані на зменшення його ефекту, на активну взаємодію зі стресом та зміну ставлення до проблеми. Дані способи застосовують як окремо, залежно від ситуації, так і можуть поєднувати між собою. Здійснено узагальнення теоретичного аналізу досліджуваної проблематики та визначено, що ефективними у подоланні інформаційного стресу можуть бути такі конкретні дії як розподіл часу щодо сприйняття інформації, контроль кількості інформаційних потоків, розмежування отриманої інформації, виокремлення головного від другорядного. Але визначальними у протидії інформаційного стресу залишаються індивідуальні психологічні особливості особистості.
Посилання
Грабовська С. Л., Мусаковська О. М. Інформаційне перевантаження: психологічний ракурс. Psychological journal. 2020. № 6 (7). С. 18–29.
Максимова Н.Ю., Красілова Ю.М. Вплив воєного стану на інформаційне навантаження особи. Науковий журнал «Габітус». Психологія особистості. 2023. Випуск 47. С. 121–126.
Наугольник Л. Б. Психологія стресу: підручник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
Овчаренко О. Ю. Психологія стресу та стресових розладів: навч. посіб. Київ: Університет «Україна», 2023. 266 с.
Психологія професійної безпеки: технології конструктивного самозбереження особистості : кол. моногр. / О. Лазорко та ін. ; за заг. ред. Ж. Вірної. Луцьк : Вежа-Друк, 2015. 588 с.
Скрипаченко Т.В. Психологічні особливості інформаційного стресу. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2018. № 1 (13). С. 153–158.
Стасюк В.В., Українець В.М. Історико-психологічний аналіз феномену стресу. Вісник Національного університету оборони України. Питання психології. 2023 №1 (71). С. 126–133.
Титаренко Т. М., Лєпіхова Л. А. Психологічна профілактика стресових перевантажень серед шкільної молоді: науково-методичний посібник. Київ: Міленіум, 2006. 204 с.
Фурман В.В., Рева О.М. Психологічні особливості управління стресом в умовах суспільних трансформацій. Науковий журнал «Габітус». Психологія особистості. 2021. Випуск 27. С. 151–155.
Yukhymenko I.V. Babak S.M.Іnterrelation between individual creativity and stress management peculiarities. Evropská věda: European science Scientific journal. 2018. № 5. P. 131–137.