PSYCHOLOGICAL FEATURES OF SOCIAL ADAPTATION OF STUDENT YOUTH UNDER MARTIAL LAW AND DISTANCE LEARNING

Authors

  • V. A. Vins
  • Yu. V. Prudkai
  • T. M. Kuzmenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.11

Keywords:

adaptation, social adaptation, student youth, students, distance learning, higher education institution, motivation, social frustration.

Abstract

The article analyzes the psychological features of social adaptation of student youth under martial law and distance learning. The importance and relevance of the study of this issue is emphasized. The challenges faced by modern student youth are outlined. The researchers who were interested in social adaptation at different times are listed. The article presents the interpretation of the concept of social adaptation from the standpoint of Ukrainian scholars, as well as a separate definition of social adaptation to the conditions of a higher education institution. Special attention is paid to the complexity of social adaptation of freshmen. The author identifies four spheres of life to which students are forced to adapt within a higher education institution. The external and internal factors of students' social adaptation are highlighted, and the criteria and indicators of students' adaptation to the conditions of distance learning are presented. To confirm the theoretical provisions, the results of an empirical study involving 1st and 4th year students majoring in “053. Psychology” at the Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav. The results obtained using such methods as “Methods of studying social and psychological adaptation” by K. Rogers-R. Diamond (adapted by A. Osnytsky), “Methodology for Diagnosing the Level of Social Frustration” (L. Wasserman, modified by V. Boyko) and “Diagnosis of Motivation to Avoid Failure" (T. Ehlers). Differences in all methods between first-year and fourth-year students were revealed. A correlation analysis between the obtained indicators by three methods was carried out and it was proved that the success of students' adaptation to martial law and distance learning and the manifestation of their stress resistance is influenced by the motivation to succeed or avoid failure. As conclusions, the prospects for further research in this area are outlined.

References

Агарков О. А. Соціальна адаптація студентів-першокурсників як напрям діяльності соціальної служби вищого навчального закладу. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2013. Вип. 3 (19). С. 78–83.

Алендарь Н. І. Соціальна адаптація учнів 9–11 класів у навчально–виховному середовищі загальноосвітніх шкіл сільської місцевості : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.05 – соціальна педагогіка. Київ, 2012. 22 с.

Атаманчук Н. М. Адаптація студентів-першокурсників до навчання у закладах вищої освіти за допомогою психологічних арт-практик. Проблеми мотивації особистості в сучасному освітньому просторі: колективна монографія / наук. ред. Л. В. Герасименко, В. Ф. Моргун. Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2020. С. 110–128.

Борисенко Л. Л. Психолого-педагогічні аспекти дослідження функціональних станів студентів. Вісник Львівського університету. Серія «Педагогіка». 2009. Вип. 25. Ч. 2. С. 207-215.

Грушевський В. О. Особливості соціально-психологічної адаптації студентів-першокурсників до навчання у ВНЗ. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. 2014. Вип. 2.12. С. 67–72.

Ковтун О. В. Діагностика стану, рівнів та особливостей адаптації і гнучкості усіх учасників освітнього процесу в умовах карантинних обмежень та соціального дистанціювання. Вища освіта в умовах карантинних обмежень та соціального дистанціювання: монографія / С. П. Гринюк, М. О. Желуденко, І. В. Зайцева, А. А. Заслужена, О. В. Ковтун, Л. Ю. Султанова. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. С. 49–57.

Published

2023-12-25

How to Cite

Вінс, В. А., Прудкай, Ю. В., & Кузьменко, Т. М. (2023). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF SOCIAL ADAPTATION OF STUDENT YOUTH UNDER MARTIAL LAW AND DISTANCE LEARNING. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (4), 56-60. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.4.11