METHODOLOGICAL FEATURES OF USING SU-JOK THERAPY IN PSYCHOCORRECTION OF SPEECH DISORDERS IN PRESCHOOL CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.14Keywords:
Su-jok therapy, speech disorders, preschool children, psychocorrection, speech therapy, methodological foundationsAbstract
The article summarizes the existing and author’s methodological developments of the use of Su-Jok therapy in the psychocorrection of speech disorders in preschool children. The effectiveness of the use of Su-Jok therapy in the correction of speech disorders in preschool children, as well as its complementarity, safety, universality, accessibility, ease of use and non-invasiveness are emphasized. An analysis of the current developments in the field is carried out and attention is drawn to their importance for a deeper understanding of the potential of Su-Jok therapy in the correction of speech disorders in preschool children. The essence of Su-Jok therapy as a method of psychological and pedagogical correctional work with children with speech disorders by influencing their biologically active points located on the hands with the help of special massage balls is considered. The additional possibilities of Su-Jok therapy in working with children are indicated. The main tasks of Su-Jok therapy in the speech correction process are indicated. The means of Su-Jok therapy, which are the most effective in correctional and speech therapy work with children with speech disorders, are presented. The directions of using the main tools of Su-Jok therapy for the development of children’s speech sphere are given. Attention is drawn to the basic principles of Su-Jok therapy in the work with speech disorders. The methodological features of the use of Su-Jok therapy in the psychocorrection of speech in preschool children are substantiated and considered in detail. The requirements, which ensure the effectiveness of the use of Su-Jok therapy in speech correction work with children with speech disorders, are considered. A consistent algorithm of work with preschoolers with speech disorders using the tools of Su-Jok therapy is presented. Prospects for further research on the outlined issues are outlined.
References
Войтко В. В. Корекційно-розвиткова робота з учнями з порушеннями опорно-рухового апарату в умовах інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. / за заг. ред. О. Е. Жосана. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2021. 96 с.
Галущенко В. І. Аспекти активізації корекційної роботи з розвитку психо-мовленнєвої та моторної сфери у дітей з дизартрічними розладами. Актуальні питання корекційної освіти. Камянець-Подільський, 2015. Вип. 5. С. 54–63.
Даниленко Д. О. Су-Джок терапія в роботі вчителя-логопеда з дошкільниками. URL: https://vseosvita.ua/library/su-dzok-terapia-v-roboti-vcitela-logopeda-z-doskilnikami-235785.html (дата звернення: 19.06.2024).
Заковоротна Н. О. Су-джок терапія в логопедичній роботі з дітьми дошкільного віку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2019 року, м. Суми). Суми, 2015. С. 67–70.
Коваленко А. Використання елементів Су-джок терапії у корекційній роботі з дітьми із заїканням. Інформаційний, науково-методичний журнал «Освіта Сумщини». 2019. №1 (41). С. 36–38.
Мельник Н. Ю., Потапенко О. М. Використання нетрадиційних методів масажу та самомасажу у логопедичній роботі з дітьми з порушеннями мовлення. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2018. Вип. 36. С. 84–88.
Стасенко В. Г., Фоменко О. А. Інноваційні терапевтичні технології роботи з особливими дітьми. Дитина з особливими потребами: Професійні орієнтири. 2018. № 5 (41). С. 4–12.
Сухіна І. В. Особливості використання технології Су-Джок масажу у роботі логопеда з дітьми з особливими освітніми потребами. Освіта осіб з особливими потребами: виклики сьогодення: збірник матеріалів всеукраїнської науково-практичної конференції. Київ: «Наша друкарня», 2018. С. 155–160.