ВПЛИВ КОНФОРМІЗМУ НА ФОРМУВАННЯ МІЖОСОБИСТІСНОЇ АДИКЦІЇ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.20Ключові слова:
конформізм, адиктивна поведінка, залежність, міжособистісна адикція, юнацький вік.Анотація
У статті розглянуто проблему психологічних особливостей впливу конформізму на формування міжособистісної адикції студентів. Проаналізовано поняття конформізму та виявлено його суттєві ознаки, а саме некритичне сприйняття, пасивність, відмова від своєї позиції та прийняття точки зору іншої сторони. Визначено поняття адиктивної поведінки особистості, яка проявляється у прагненні особистості змінити свій психічний стан. Зміст дискомфортної психічної реальності та способи від її позбавлення можуть бути різними. Одним із видів адиктивної поведінки виступає явище міжособистісної залежності. В основі даної адикції закладено прагнення в емоційній близькості, у прийнятті зі сторони значимих осіб. Особистість потребує допомоги та підтримки на фоні відчуття безпорадності. Здійснено емпіричне дослідження впливу конформізму на формування міжособистісної адикції студентів з подальшою статистичною обробкою даних (коефіцієнт кореляції Пірсона та Н-критерій Крускалла-Уоллеса). Підібрано наступні методики: методика виявлення міжособистісної залежності Р. Борнштейн (адаптація О.П. Макушина); методика «Q-сортування» В. Стефансон; методика «Конформність-навіюваність» (С.В. Клаучек, В.В. Деларю). За результатами підібраних методик встановлено, що у даній вибірці переважає показник товариськості, який проявляється у прагненні особистості утворювати емоційні зв'язки. Також, виявлено низький рівень конформності досліджуваних. Це вказує на те, що більшість студентів важко піддаються впливу з боку оточуючих, незалежні у своїх судженнях, вміють відстоювати свою позицію. У результаті діагностики міжособистісної адикції встановлено, що у досліджуваних студентів даної вибірки переважають показники здорової залежності, яка проявляється у вмінні налагоджувати конструктивні соціальні зв’язки. За результатами статистичної обробки даних можна зробити висновок, що конформізм може впливати на формування міжособистісної адикції. А саме, високий рівень конформізму може спричинити деструктивну міжособистісну залежність.
Посилання
Каменский П. И. Сопряженность специфики межличностной зависимости и субъективного благополучия во взрослости. Вестн. Костромского гос. ун-та. Сер. Педагогика. Психология. Социокинетика. 2019. Т. 25. № 2. С. 41-45.
Макушина О. П. Методы психологического изучения девиантного поведения: учебное пособие. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2006. 80 с.
Михайлишин У.Б., Шмідзен І.Ю. Психологічні особливості адиктивної поведінки студентів. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2018. № 3(47). С. 110-119.
Михайлишин У.Б., Шмідзен І.Ю. Теоретичний аналіз проблеми впливу конформізму на виникнення адиктивної поведінки студентів. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2019. № 1(48). С. 143-149.
Розенберг Н.В., Ушкина И.А. Конформизм как социальный феномен Известия высших учебных заведений. Поволж- ский регион. Общественные науки. 2014. № 3. С. 142-150.
Рудакова И. А. Специфика конформизма и его отличия от других явлений социальной действительности. Электронный научный журнал «Наука. Общество. Государство». 2016. Т. 4, № 2 (14) URL: https://esj.pnzgu.ru/page/25760 (дата звернення: 11.02.2022).