ОСОБЛИВОСТІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • С. О. Мащак

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.23

Ключові слова:

інклюзія, молодший школяр, особливі освітні потреби, психологічні особливості, навчання

Анотація

У статті окреслено актуальність проблеми навчання молодших школярів за інклюзивною системою. Здійснено ґрунтовний теоретичний аналіз феномену «інклюзія», визначено її мету, принципи та завдання. Охарактеризовано групи дітей молодшого шкільного віку, які потребують особливих умов навчання та проведено теоретичний аналіз психологічних особливостей молодших школярів, що навчаються за інклюзивною освітою. Виявлено фактори, які впливають на психологічний досвід школярів інклюзивного класу, такі як соціальне середовище та взаємодія батьків, психологів та педагогів. Констатовано, що взаємодія педагогів, школярів класу, батьків створюють сприятливе освітнє середовище для учнів молодшого шкільного віку, що навчаються в інклюзивному класі. Основна ідея концепції інклюзивного навчання – визнання важливості індивідуалізованої підтримки кожної дитини, формування позитивної Я-концепції, реалізації соціальної інтеграції та універсального дизайну навчання для сприяння психологічного благополуччя учнів молодшого шкільного віку. Впроваджуючи практику модель інклюзії в систему освіти, є можливість створити більш справедливе та інклюзивне суспільство, яке цінує, підтримує унікальні здібності та потенціал усіх учасників освітнього процесу. Презентовано результати емпіричного дослідження психологічних особливостей молодших школярів в умовах інклюзивної освіти, проаналізовано фактори, що впливають на досвід їх навчання. Діти молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами в освітньому середовищі класу, навчального закладу зустрічаються із непростими та специфічними викликами, котрі пов’язані не тільки з навчанням та соціальною, шкільною адаптацією. Їх спілкування з однолітками дуже часто супроводжується тривожністю, низькою самооцінкою та негативними емоційними станами. Вивчення та розуміння психологічних особливостей дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами дозволить фахівцям розробити, впровадити спеціалізовані, індивідуальні підходи до навчання та розвитку, що враховують їх інтереси, освітні потреби, особливості темпераменту, характеру, здібностей, індивідуального стилю навчання та виховання, мотиваційні тенденції.

Посилання

Вісник проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні». Жовтень 2009 лютий, 2010. 35 с.

Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навчально-методичний посібник. За ред. А. А. Колупаєвої. К.: Видавнича група «А.С.К.». 2012. 360 с.

Дятленко Н. М., Софій Н. З., Мартинчук О. В., Найда Ю. М., під заг. ред. Войцехівського М. Ф. Асистент вчителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник. К.:ТОВ Видавничий дім «Плеяди». 2015 р. 172 с.

Колупаева А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими потребами та організація їх навчання: науково-методичний посібник. К.: Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. 274 с.

Колупаева А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: Монографія. А. А. Колупаева. К.: «Самміт-Книга», 2009. 326с. с.

Скрипченко О. В. Вікова та педагогічна психологія. Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук, І.С. Булах, Т. М. Зелінська. 2-е вид., доповн. К.: Каравела, 2007. 400 c.

Хозраткулова І. А. Проблеми впровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. Науковий вісник Миколаївського державного університету ім. В. О. Сухомлинського: зб. наук. праць. Серія «Психологічні науки». Т. 2. Вип. 5. Миколаїв: МДУ ім. В. О.Сухомлинського, 2010. С. 279–284.

Ярмола Н. А. Діти з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі. Навчально-методичний посібник. К.: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. 208 c.

Yarmola N. А., Torop K. S. Тhe current state of the system of general secondary education of children with special educational needs in Ukraine. Pedagogical and psychological sciences: regularities and development trends: Collective monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing‖, 2020. 571 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Мащак, С. О. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 116-120. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.23

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають