МОТИВАЦІЙНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА: ПОРІВНЯЛЬНЕ АНАЛІЗУВАННЯ

Автор(и)

  • С. О. Мащак Національний університет «Львівська політехніка»
  • Д. І. Дутко Національний університет «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.1

Ключові слова:

мотивація, потреби, професійна спрямованість, педагог, професійна орієнтація, освітнє середовище, спрямованість

Анотація

У науково-оглядовій статті охарактеризовано мотиваційні аспекти професійної діяльності педагогів із різним стажем професійної педагогічної діяльності. Констатовано, що мотиваційні тенденції в потребово-спонукальній сфері педагога охоплюють складний шлях професіоналізації. Здійснивши теоретичний аналіз психологічних джерел, можемо констатувати, що професійна діяльність педагога є особливим видом педагогічної діяльності. Вона орієнтована на передачу майбутнім поколінням соціально-історичного, культурного досвіду, створення умов для їх особистісного розвитку. Змістом діяльності педагога в мотиваційному аспекті – це розвиток, навчання, виховання школярів. За результатами методик було визначено актуальні мотиви професійної діяльності та виявлено потреби педагогів. Їх застосування дозволило виявити загальну картину у мотивації професійною діяльності і самі педагоги змогли побачити і усвідомити домінуючі та актуальні мотиви педагогічної діяльності. У дослідженні брали участь педагоги із різним стажем педагогічної діяльності. За результати емпіричного дослідження мотивації професійної діяльності виявлено відмінності у домінуючих мотивах у педагогів із різним стажем професійної педагогічної діяльності. Домінуючими мотивами педагогів, які вже тривалий час працюють в школі є: самовдосконалення, прагнення відповідати стандарту «вчитель-професіонал». У педагогів-початківців із стажем педагогічної до десяти років домінують мотиви прагматизму, самовдосконалення, комунікації, орієнтації на духовні цінності, еталон «ідеального вчителя». Педагоги гармонійно реалізують професійні та особистісні потреби – спілкування, самоствердження. Суттєвих розбіжностей у професійній мотивації педагогів із різним професійним стажем не виявлено.

Посилання

Ковбасюк Т. Психолого-педагогічні особливості мотивації педагогів до педагогічної діяльності. Нова педагогічна думка, 2021. № 4 (108). С. 62–68.

Мащак С., Кучвара Х. Особливості суб’єктивного благополуччя українців в умовах війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія № 6, 2022. С. 5–9.

Мащак С. Мотивація педагогічної діяльності вчителя як об’єкт уваги психолога. Теоретико-методологічні основи професійної підготовки педагога: збірник наукових праць за ред. Н. Скотної, М. Чепіль. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2013. С. 203–210.

Омельченко Л. М. Внутрішня мотивація педагогічної діяльності: сутність та чинники. Наука і освіта, 2014. irbis-nbuv.gov.ua

Павлова Олена. Професійна мотивація як педагогічна проблема. 2018. Режим доступу repository.khpa.edu.ua

Павлова О. Г. Теоретичні основи професійної мотивації до педагогічної діяльності. Наукові записки кафедри педагогіки, 2015, 38: С. 196–204.

Сагач О. Мотивація як складова професійного розвитку майбутнього вчителя. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2019. Вип. 27. С. 105–110.

Сич В. М. Психологічні умови формування мотивації професійного вдосконалення спеціалістів відділів освіти. Актуальні проблеми психології. Т.1. Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. За ред. Максименка С. Д., Карамушки Л. М. К.: Міленіум, 2004. Вип. 13. С. 130–133.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-23

Як цитувати

Мащак, С. О., & Дутко, Д. І. (2024). МОТИВАЦІЙНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА: ПОРІВНЯЛЬНЕ АНАЛІЗУВАННЯ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 7-11. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.1

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають