PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF PROFESSIONAL BURNOUT OF IT SPECIALISTS

Authors

  • S. O. Mashchak
  • A. I. Oliinyk

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.2.4

Keywords:

professional, emotional burnout, stress, psychological exhaustion, psychological support, information technologies.

Abstract

The article provides a theoretical analysis of the problem of professional burnout of specialists in the field of information technologies. It was established that professional burnout of IT specialists is accompanied by tension, anxiety, and negative emotional experiences. Complex tasks, monotonous, routine operations, the influence of artificial intelligence, a fast pace of professional activity, quality control of project execution, lack of creative activity, a high level of competition and the need for constant self-improvement forces specialists in this field to raise the emotional tone of life by consuming energy drinks, coffee, alcohol, but on the contrary, take care of physical health. The factors of the syndrome of professional burnout are determined: external (environmental conditions and surroundings) and internal (individual and psychological characteristics of a person). Interaction of these factors. It negatively affects the working capacity of IT specialists. Work capacity decreases or excessive emotionality, self-sacrifice, increased responsibility, inadequate emotional reactions to situations of professional activity and communication are manifested. In view of this, psychological support of the professional activity of IT specialists is a necessary condition for maintaining professional longevity by means of psychology. Professional burnout syndrome is a condition that occurs as an appropriate reaction to the action of chronic stressors associated with professional activity and manifested in various spheres of an individual’s life. An analysis of the results of the empirical study of the problem was carried out. The ranking of «tension» symptoms was revealed: dissatisfaction with oneself, experiencing psycho-traumatic circumstances, anxiety and depression, «caging». An analysis of the results of the empirical study of the problem was carried out. The ranking of «tension» symptoms was revealed: dissatisfaction with oneself, experiencing psycho-traumatic circumstances, anxiety and depression, «cagedness» (34% of respondents are not only not confident in their own abilities, but are also dissatisfied with their professional activities). The action of the mechanism of «emotional transfer» is accompanied by fear, anxiety to try something new in the field of information technologies, dissatisfaction with oneself and the profession is manifested, and material compensation is exhausting and does not bring the desired reward. The methods of training work and its various forms contribute to reducing the tension of specialists, increase the labor potential, and increase the motivation of healthy and effective activities of the people of ІТ.

References

Вовк О.В. Особливості синдрому професійного вигорання в працівників сфери інформаційних технологій. URL : http://maup.com.ua /assets/files/psihologz/2019-1/02.pdf.

Зайчикова Т.В. Чинники прояву та передумови формування синдрому «професійного вигорання» у вчителів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. праць. Київ, 2020. Вип. 11 (56), С. 57–56.

Ільїна Н. М. Загальна психологія. Навчальний посібник: підготовка до екзамену. Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. 122 с.

Калошин В.Ф. Як долати стрес у педагогічній діяльності. Практична психологія та соціальна робота. 2004, № 9. С. 60–66.

Колтунович Т. Синдром професійного вигорання в історичній ретроспективі: період наукового осмислення феномена. Гуманітарний Вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». К.: Гнозис, 2013. Вип. 29. С. 160–167.

Коновчук Н.С. Основні причини та профілактика професійного вигорання у менеджерів. Правничий вісник університету «КРОК». 2012. Вип. 14. С. 91-95.

Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій): навч. посібник для студентів ВНЗ: Центр навчальної літератури, 2010. 128 с.

Малько Т. Навчимося не «горіти». Психолог. 2013. № 8. С. 29–31.

Малишева К.О. Синдром емоційного вигорання психолога-консультанта: психологічні чинники, профілактика та корекція : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2003, 16 с.

Матвієнко О. Культура здоров’я та синдром психоемоційного «вигорання»: стратегія і тактика подолання [Електронний ресурс]. http://www.personal.in.ua/

Молчанова С.В. Особливості професійного стресу ІТ-фахівців. Десяті Сіверянські соціально-психологічні читання: матеріали Міжнародної наукової конференції (29 листопада 2019 року, м. Чернігів). Чернігів, 2020. С. 226–229.

Професійне/емоційне вигорання в ІТ (опитування DOU). 2018. URL : https://dou.ua/forums/topic/25060.

Синдром емоційного вигорання: фактори, що сприяють його виникненню і попередженню [Електронний ресурс L. A. Stadniuk, O. V. Davydovych, V. J. Prichodko та ін.]. Вісник наукових досліджень. 2017 Режим доступу до ресурсу: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-nauk-dos/article/view/7339.

Філоненко Д.В. Особистісний портрет представника ІТ-сфери. Науковий вісник ХДУ. Серія «Психологічні науки». 2017. Вип. 4. Том 1. С. 101–107.

Хоріна О.І., Ходієнко Л.В. Ситуаційні і середовищні чинники професійного вигорання працівників комунальної сфери. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2013. Вип. 32. С. 184–196.

Шевчук В.В. Сучасні підходи до визначення категорії «емоційне вигорання». Habitus, 2020. Вип. 17. С. 141–145.

Шнайдер О.В. Психологічні особливості емоційного вигорання працівників сфери інформаційних технологій. 2014. Вип. 26. С. 144–148.

Casserley T., Megginson D. Learning from burnout. Developing sustainable leaders and avoiding career derailment, Jordan Hill, Oxford: Elsevier, 2009. 233 pp.

Published

2024-07-03

How to Cite

Мащак, С. О., & Олійник, А. І. (2024). PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF PROFESSIONAL BURNOUT OF IT SPECIALISTS. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (2), 22-25. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.2.4

Most read articles by the same author(s)