FEATURES OF COGNITIVE-BEHAVIORAL SUPPORT OF ANXIETY IN GROUP WORK WITH INTERNALLY DISPLACED CHILDREN

Authors

  • S. O. Mashchak Lviv Polytechnic National University
  • A. A. Kuptsova Lviv Polytechnic National University

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.2

Keywords:

cognitive-behavioral approach, internally displaced children, anxiety, psychoemotional state, war

Abstract

The article analyzes the peculiarities of group work on overcoming anxiety in internally displaced children by means of cognitive-behavioral therapy. It was established that cognitive-behavioral support for anxiety in group work with internally displaced children provides effective psychological support and help in overcoming this phenomenon. It was found that anxiety is common among internally displaced children. It increases stress, anxiety, fear, uncertainty about the future and one’s own safety, destroys the mental, mental and physical health, social adaptation and quality of education of children of all ages. It is noted that the means of cognitive-behavioral support make it possible to identify and influence the factors that cause anxiety and to develop innovative strategies to overcome emotional and behavioral coping. The results of the project «Children and war. Learning healing techniques». 4 groups of children took part in group cognitive-behavioral therapy, the total number of participants was 45 people. The age of the children was from 6 to 14 years. Each group included from 10 to 13 people. Two groups consisted exclusively of internally displaced children. The other two groups had a mixed composition – internally displaced and local children from the city of Kryvyi Rig. The program is based on trauma-focused cognitive therapy, which is recommended as a first-line treatment for behavioral disorders related to stress and trauma, including PTSD. The results of the study of the relationship between aggression, intrusion and avoidance are presented. This made it possible to develop and implement cognitive-behavioral interventions for internally displaced children.

References

Борщ К. К. Особливості прояву стресу серед дітей в умовах війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1). 2023, С. 47–51.

Вестбрук Д., Кеннерлі Г., Кірк Дж. Вступ у когнітивно-поведінкову терапію. Львів: Свічадо, 2014. 410 с.

Дерев’янко С. П. Когнітивна психологія: навч. посібник. Чернігів: Видавець Лозовий В. М. 2012. 184 с.

Діти та війна. Навчання технік зцілення. Для дітей віком від 8 до 18 років. Патрік Сміт, Атле Дирегров, Вільям Юле. пер. з англ. О. Антонишин; наук. ред. Катерини Явної. Львів : Галицька Видавнича Спілка, 2022. 108 с.

Кузікова, Світлана Борисівна, Валерій Лавтентійович Зливков, and Світлана Олексіївна Лукомська. Вікові особливості переживання травм війни: інтегративний підхід. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки» 2 (2022). 64–70.

Маккей, М., Дэвіс, М., Фаннінг, П. контролюй думки та почуття: когнітивно-поведінковий підхід, 4-е вид.: Пер. З англ. «Діалектика», 2020. – 336 с.

Сміт Патрік, Дирегров Етл, Юле Уільям. Діти та війна: навчання технік зцілення. Львів: Манускріпт, 2015. 96 с.

Тарнавська О. В. Психологічна підтримка батьків підлітків в умовах війни. Методи та засоби психологічної допомоги постраждалим у подоланні ПТСР: тези доповідей науково-практичної конференції, 30 вересня 2023 р. Київ-Біла Церква: Інститут психології імені ГС Костюка НАПН України, 2023. С. 221.

Хайдггер М. Особливості тривожності і страхів у студентської молоді. Соціальна адаптація особистості в сучасному суспільстві, ортобіоз та паліативна допомога: Міжнар. наук. конф., м. Луцьк, 14–16 січ. 2021 р. Луцьк, 2021. С. 114–116.

Alipour F., Ahmadі S. Socialsupportandposttraumaticstressdisorder (PTSD) inearthquakesurvivors: Asystem-aticreview. Social Work in Mental Health. 2020. Vol. 18(5). р. 501–514.

Arntz, A., & Van Genderen, H. (2011). Schema therapy for borderline personality disorder. New York: Wiley.

Silove D. The ADAPT model: a conceptual framework for mental health and psychosocial programming in post conflict settings. Intervention. 2013. Vol. 11(3). P. 237–248.

Shoshani, A., & Kor, A. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. American Psychological Association (APA), 2021.

Silove D. The ADAPT model: a conceptual framework for mental health and psychosocial programming in post conflict settings. Intervention. 2013. Vol. 11(3). P. 237–248.

Wuthrich, V. M., et al. Randomized controlled trial of group cognitive behavioral therapy compared to a discussion group for co-morbid anxiety and depression in older adults.” Psychological medicine 46.4 (2016). р. 785–795.

Published

2024-09-23

How to Cite

Мащак, С. О., & Купцова, А. А. (2024). FEATURES OF COGNITIVE-BEHAVIORAL SUPPORT OF ANXIETY IN GROUP WORK WITH INTERNALLY DISPLACED CHILDREN. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, (3), 12-16. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.2

Most read articles by the same author(s)