ОСОБЛИВОСТІ КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВОГО СУПРОВОДУ ТРИВОЖНОСТІ У ГРУПОВІЙ РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО-ПЕРЕМІЩЕНИМИ ДІТЬМИ

Автор(и)

  • С. О. Мащак Національний університет «Львівська політехніка»
  • А. А. Купцова Національний університет «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.2

Ключові слова:

когнітивно-поведінковий підхід, внутрішньо-переміщені діти, тривожність, психоемоційний стан, війна

Анотація

У статті проаналізовано особливості групової роботи щодо подолання тривожності у внутрішньо переміщених дітей засобами когнітивно-поведінкової терапії. Констатовано, що когнітивно-поведінковий супровід тривожності в груповій роботі з внутрішньо-переміщеними дітьми забезпечує ефективну психологічну підтримку та допомогу у подоланні цього явища. Виявлено, що тривожність є поширеною серед внутрішньо-переміщених дітей. Вона підсилює стрес, тривогу, страх, невпевненість у майбутньому та власній безпеці, руйнує психічне, ментальне та фізичне здоров’я, соціальну адаптацію та якість навчання дітей різного віку. Зазначено, що засоби когнітивно-поведінкового супроводу дозволяють ідентифікувати та здійснювати вплив на фактори, які спричиняють тривожність та розробляти інноваційні стратегії для подолання емоційних та поведінкових копінгів. Представлено результати проєкту «Діти та війна. Навчання технік зцілення». У груповій когнітивно-поведінковій терапії брали участь 4 групи дітей, загальна кількість учасників – 45 осіб. Вік дітей від 6-ти до 14-ти років. Кожна група включала в себе від 10 до 13 осіб. Дві групи мали склад виключно з внутрішньо переміщених дітей. Інші дві групи мали змішаний склад – внутрішньо-переміщені та місцеві діти з м. Кривий Ріг. Програма розроблена на основі методу травма-фокусованої когнітивно-терапії, який рекомендується як метод першого вибору для лікування поведінкової розладів, пов’язаних із стресом і травмою, включаючи посттравматичний стресовий розлад. Представлено результати дослідження взаємозв’язку між агресією, інтрузією та уникненням. Це дозволило розробити та впровадити когнітивно-поведінкові інтервенції для внутрішньо переміщених дітей.

Посилання

Борщ К. К. Особливості прояву стресу серед дітей в умовах війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (1). 2023, С. 47–51.

Вестбрук Д., Кеннерлі Г., Кірк Дж. Вступ у когнітивно-поведінкову терапію. Львів: Свічадо, 2014. 410 с.

Дерев’янко С. П. Когнітивна психологія: навч. посібник. Чернігів: Видавець Лозовий В. М. 2012. 184 с.

Діти та війна. Навчання технік зцілення. Для дітей віком від 8 до 18 років. Патрік Сміт, Атле Дирегров, Вільям Юле. пер. з англ. О. Антонишин; наук. ред. Катерини Явної. Львів : Галицька Видавнича Спілка, 2022. 108 с.

Кузікова, Світлана Борисівна, Валерій Лавтентійович Зливков, and Світлана Олексіївна Лукомська. Вікові особливості переживання травм війни: інтегративний підхід. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки» 2 (2022). 64–70.

Маккей, М., Дэвіс, М., Фаннінг, П. контролюй думки та почуття: когнітивно-поведінковий підхід, 4-е вид.: Пер. З англ. «Діалектика», 2020. – 336 с.

Сміт Патрік, Дирегров Етл, Юле Уільям. Діти та війна: навчання технік зцілення. Львів: Манускріпт, 2015. 96 с.

Тарнавська О. В. Психологічна підтримка батьків підлітків в умовах війни. Методи та засоби психологічної допомоги постраждалим у подоланні ПТСР: тези доповідей науково-практичної конференції, 30 вересня 2023 р. Київ-Біла Церква: Інститут психології імені ГС Костюка НАПН України, 2023. С. 221.

Хайдггер М. Особливості тривожності і страхів у студентської молоді. Соціальна адаптація особистості в сучасному суспільстві, ортобіоз та паліативна допомога: Міжнар. наук. конф., м. Луцьк, 14–16 січ. 2021 р. Луцьк, 2021. С. 114–116.

Alipour F., Ahmadі S. Socialsupportandposttraumaticstressdisorder (PTSD) inearthquakesurvivors: Asystem-aticreview. Social Work in Mental Health. 2020. Vol. 18(5). р. 501–514.

Arntz, A., & Van Genderen, H. (2011). Schema therapy for borderline personality disorder. New York: Wiley.

Silove D. The ADAPT model: a conceptual framework for mental health and psychosocial programming in post conflict settings. Intervention. 2013. Vol. 11(3). P. 237–248.

Shoshani, A., & Kor, A. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. American Psychological Association (APA), 2021.

Silove D. The ADAPT model: a conceptual framework for mental health and psychosocial programming in post conflict settings. Intervention. 2013. Vol. 11(3). P. 237–248.

Wuthrich, V. M., et al. Randomized controlled trial of group cognitive behavioral therapy compared to a discussion group for co-morbid anxiety and depression in older adults.” Psychological medicine 46.4 (2016). р. 785–795.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-23

Як цитувати

Мащак, С. О., & Купцова, А. А. (2024). ОСОБЛИВОСТІ КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВОГО СУПРОВОДУ ТРИВОЖНОСТІ У ГРУПОВІЙ РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО-ПЕРЕМІЩЕНИМИ ДІТЬМИ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (3), 12-16. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.3.2

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають